Buddhizmus
Moretom 2004.08.13. 18:23
Buddhizmus
az egyik világ valás, amely azt hirdeti hogy a szenvedésektől megszabadulás útja a vágyakról való lemondás a ,,teljes megvilágosodás" -- a nirvána -- elérése céljából. Indiában jött létre az i.e.VI. sz. -ban. napjainkban Japánban, Kínában, Nepálban, Burmában és más országokban van elterjedve és mint egy 500 millió hivet számlál. Alapítója Sziddharta, akit a Buddhának (megvilágosodottnak ) neveztek el. Az ősközösség viszonyok felbomlása és az osztály társadalom kialakulása időszakában kifejezte a néptömegek tiltakozását a braham vallás és az általa szentesített kasztkülömbségek ellen, az istentisztelet és az áldozatbemutatás bonyolult szertartásai ellen. A szenvedésektől való megszabadulást nem társadalmi társadalmi átalakuláson és nem a természet erői elleni harcban kereste, hanem az erkölcsi tökéletesedésben, amely az életből való eltávozással, a nirvába való beolvasással érhető el. Buddha tagadta a teremtő isten létezését, elvetette a védák vallását, de átvette az újraszületésre, a reinkarnációra (szanszára) és a jutalmazásra (karma9 vonatkozó tanításukat; azzal a kiegészítéssel, hogy az újraszületés mikéntje nem a kasztbeli hovatartozástól és nem az áldozatbemutatásoktól függ, hanem az ember jó vagy rossz cselekedeteitől. Kezdetben (az i.e. III--I. sz.-ban) Budhának az üdvözölésre vonatkozó eszmélyét filozófiailag a világrólés az emberi egyéniségről mint az anyag és a tudat egymással váltakozó elemeinek -- dharmáknak -- folyamatáról szóló tanítással alapozták meg. Az üdvözléshez vezető út, e tanítás szerint, a dharmák ,,nyugtalanságnek" elfojtása. Időszámításunk első századaiban a buddhista vallás lényegesen megváltozik. A tanítómester emlékének egyszerű tisztelete helyébe Buddha istenítésének kultuszalép. Az ember üdvözülését az istenség kegyelmétől teszik függővé, amelyet a szent szutrák ( tanító célzatú elbeszélések ) újra-és újralemondásával lehet elnyerni. Az új vallás a mahájánanevet kapta, elllentétben a Buddhától eredő és hagyományos irányt követő hinajánával szemben. Változott a filozófiai tartalma is. A hinajána filozófusaival ellentétben, akik az anyagi és pszichikai dharmákat realitásnak tartották, a mahájána filozófusai a dharmák irrealitását, az egész világ irrealitását bizonygatják. A dharmák irealitásról, vagyis a Saunjatáról (űrről) szóló tanítási logikailag Nágárdzsuna (II.sz.) alapozta meg. Elmélkedési kitűnőek logikus felépítésükkel, bizonyító erejükkel és következtetésükkel. Nágárdzsuna racionalizmusa lett a kiindulópontja a buddhista logika fejlődésének, amelynek Dignaga és Dharmakirti(V-VII.sz.) voltak a képviselői, Nágárdzsunának a fogalmi gondolkodás irrealitásáról és az abszolút intuitív tudásról szóló tanítására épültek a késöbbi idealista iskolák (madhjamika, vidzsnyánaváda), a tantrikus budddhizmus, sőt még a zen buddhizmus is. Jelenleg a Buddhizmus hívei hangsúlyozzák a ,,racionalista", ,,ateista" jellegét. Ezeknek az új jelzőknek lényegében az a céljuk, hogy modernizált buddhista vallást propagálják.
forrás: -
szerkesztette: moretom
|